- 378561137_572fab86cd.jpg (138.81 KiB) Obejrzany 4943 razy
Tak mniej więcej wyglądał mechanizm bram, tylko umieszczony poziomo, rzecz jasna. Grubość lin zależała od wagi bramy lub mostu. Do naprawdę ciężkich bram i mostów stosowano łańcuchy zamiast lin. Dzięki kołom zębatym podniesienie i opuszczenie mostu lub bramy wymagało stosunkowo niewielkiej siły (jak na obiekt ważący wiele ton), dlatego do obsługi kołowrotu mogło wystarczyć nawet kilku ludzi.
- catapult_5.jpg (85.43 KiB) Obejrzany 4943 razy
Rysunek I przedstawia sposób przeniesienia siły z kołowrotu na koła zębate. Widoczny tam ząb zapobiega opadnięciu bramy w razie puszczenia kołowrotu poprzez zablokowanie głównego koła zębatego. Aby zwolnić blokadę, należało odrobinę podnieść bramę i ręcznie usunąć blokadę.